Grannsamverkan

Tillsammans mot inbrott

Grannsamverkan mot brott är ett samarbetsprojekt mellan polis, boende, försäkringsbolag m. fl. med syftet att försvåra och om möjligt förhindra brott samt att om brott trots allt begås, medverka till och underlätta för att dessa klaras upp. Att Grannsamverkan, med uppsättning av skyltar på väl synliga platser, har en avskräckande effekt vad gäller brottsligheten visar bl. a. en rapport från BRÅ, som pekar på att brotten minskar med i snitt 26% där man har Grannsamverkan.

Brf. Enen 13 startade upp Grannsamverkan i februari 2016 och glädjande nog var samtliga boende i fastigheten intresserade av att delta i samverkan. Minimikraven från Polisens sida för att delta är mycket måttliga och tillämpas förmodligen redan av de flesta:

  • Var allmänt vaksam och kontakta polisen om något är misstänkt
  • Meddela dina grannar om du är bortrest mer än några dagar
  • Förvara värdesaker på ett betryggande sätt
  • Var förtrogen med de förebyggande tips som finns på www.samverkanmotbrott.se
  • Utöver ovanstående rekommenderar Polisen att man:
  • Upprättar en inventarielista (finns på Polisen.se)
  • Märker stöldbegärlig egendom

Vad gäller märkning finns tre bra företag som saluför s.k. MärkDNA, som visat sig vara väldigt effektivt. Närmare information om detta finns på www.stoldskyddsforeningen.se.

Från styrelsens sida rekommenderas också att en låskåpa monteras på lägenhetsdörrens insida för att förhindra de inbrottsligor som härjar från att öppna låsvredet med ett specialverktyg via dörrens brevinkast.

ORGANISATION GRANNSAMVERKAN INOM ENEN 13

Föreningens styrelse har det övergripande ansvaret för Grannsamverkan i vår fastighet och fattar beslut i viktiga principiella och ekonomiska frågor gällande denna verksamhet. Styrelsen ansvarar också för att hålla verksamheten "vid liv".

För den "löpande" verksamheten ansvarar ett Huvudkontaktombud, som också är föreningens närmaste kontaktperson gentemot Polisen i frågor gällande samverkan och är därmed också mottagare av  Polisens Månadsbrev (se nedan).

Huvudkontaktombudet har i sitt arbete hjälp av ett antal Kontaktombud (ett ombud för varje trappuppgång).

Vid frågor som rör den"löpande" verksamheten kontaktas i första hand Kontaktombudet i trapphuset, i andra hand Huvudkontaktombudet och i tredje hand Styrelsen.

Vid frågor som gäller utförda, pågående eller misstänkt förberedelse till brott kontaktas Polisen direkt (telefonnummer m.m. står i Polisens Månadsbrev).

POLISENS INFOBREV

Polisen sänder mer eller mindre regelbundet ut information, vilken förutom tips, allmänna frågor av intresse som brott och förebyggande brottsbekämpning, även innehåller uppgifter om förberedelser till eller genomförda brott i Sundbyberg under föregående månad. Informationen är uppdelad på olika typer av brott, vilket redovisas i texten och man har även på kartor markerat vilka områden/gator som drabbats.

Infobreven kommer från Polisen via mail till Huvudkontaktombudet, som sedan ser till att brevet anslås på hemsidan under Nyheter.

ÖVRIGT

Styrelsen är övertygad om att det ligger i alla medlemmars och hyresgästers intresse att vi får ett tryggt boende tillsammans i vår fastighet - vilket också inte minst den stora anslutningen till Grannsamverkan också pekar på.

Avslutningsvis uppmanar styrelsen samtliga att:

  • vara observanta och vaksamma
  • inte släppa in obekanta i trapphusen utan att kontrollera vem som skall besökas (och kontrollera då även i så fall att ett möte med den boende verkligen sker)
  • inte tveka att kontakta Polisen om man ser något "skumt" eller ett pågående brott. Polisen ser gärna att man ringer en gång för mycket än för lite. 

TILLSAMMANS FÖR ETT TRYGGT BOENDE I BRF ENEN 13